headerphoto
Το Σχολείο Θεσμικό πλαίσιο Εγγραφή μαθητών στο σχολείο (στην Α΄ Γυμνασίου)
Εγγραφή μαθητών στο σχολείο (στην Α΄ Γυμνασίου)

Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου γίνεται ύστερα από επιλογή. Οι μαθητές εξετάζονται σε μουσικές δεξιότητες από Επιτροπή Μουσικών μετά την αποφοίτησή τους από το Δημοτικό (μετά τις 15 Ιουνίου). 

Οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής για τη διαδικασία επιλογής κατά την περίοδο 10-31 Μαΐου στο Μουσικό Σχολείο.

Το νομικό πλαίσιο

Σύμφωνα με την Αριθμ. 60235/Γ7/11 (ΦΕΚ 1012 Β/26-5-2011), απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, ισχύουν τα εξής: 

Στα Μουσικά Σχολεία και συγκεκριμένα στην Α' τάξη των Γυμνασίων των σχολείων αυτών εγγράφονται μαθητές, απόφοιτοι των Δημοτικών Σχολείων, ύστερα από επιλογή. Η διαδικασία επιλογής διενεργείται κατά το χρονικό διάστημα από 15 μέχρι 30 Ιουνίου κάθε σχολικού έτους και σε εξαιρετικές περιπτώσεις κατά το χρονικό διάστημα από 1 μέχρι 11 Σεπτεμβρίου κάθε σχολικού έτους.

Για τον καθορισμό του αριθμού των μαθητών που θα φοιτήσουν στην Α' τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων ο Διευθυντής του Μουσικού Σχολείου εισηγείται στην Καλλιτεχνική Επιτροπή η οποία γνωμοδοτεί σχετικά. Η τελική απόφαση εκδίδεται από τον Ειδικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.

Τα κριτήρια για τον καθορισμό του αριθμού των μαθητών που θα φοιτήσουν είναι: η κτηριακή υποδομή του σχολείου, το υπάρχον μόνιμο διδακτικό προσωπικό, ο αριθμός των υποψηφίων, η δυνατότητα πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών και γενικότερα όλες οι προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία του σχολείου.

Οι γονείς των μαθητών που επιθυμούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής οφείλουν να υποβάλουν αίτηση στο Μουσικό Σχολείο της περιοχής τους κατά το χρονικό διάστημα από 10 μέχρι 31 Μαΐου κάθε έτους.

Η συμμετοχή των υποψηφίων μαθητών στην επιλογή για φοίτηση σε Μουσικό Σχολείο δεν στερεί το δικαίωμα υποβολής αίτησης για συμμετοχή στις διαδικασίες εισαγωγής σε άλλο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο.

Για την επιλογή των μαθητών που θα φοιτήσουν στην Α' τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων, συγκροτείται για κάθε Μουσικό Σχολείο, Επιτροπή Επιλογής (Ε.Ε.) που ορίζεται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης και με την εισήγηση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής. 

Θέματα στα οποία αξιολογούνται οι υποψήφιοι μαθητές για την εγγραφή τους στην Α' τάξη Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου είναι: Ρυθμός, Ακουστική ικανότητα, Φωνητική ικανότητα, Διάκριση ηχοχρωμάτων και προαιρετικά ένα Μουσικό Όργανο (ευρωπαϊκό ή παραδοσιακό), σε επίπεδο αντίστοιχο τουλάχιστον της Κατωτέρας Σχολής. Κάθε ένα από τα θέματα αυτά αξιολογείται χωριστά από τους βαθμολογητές στην εικοσάβαθμη κλίμακα. Η βαθμολογία του κάθε βαθμολογητή καταχωρίζεται σε ειδικό φύλλο εξέτασης υποψηφίων που φέρει τη σφραγίδα του σχολείου και υπογράφεται από τον βαθμολογητή και τον Πρόεδρο της Ε.Ε.

Το άθροισμα των βαθμών των πέντε (5) βαθμολογητών, ανά εξεταζόμενο θέμα, αποτελεί τον τελικό βαθμό του θέματος αυτού με άριστα το εκατό (100). Το άθροισμα του συνολικού αριθμού μονάδων που συγκέντρωσε ο υποψήφιος διαιρούμενο δια του τέσσερα (4), για τους υποψηφίους που εξετάζονται μόνο στα τέσσερα υποχρεωτικά θέματα και, κατ' αντιστοιχία, δια του πέντε (5), για όσους επιλέγουν να εξεταστούν και το Μουσικό Όργανο, ανάγεται στην εκατοντάβαθμη κλίμακα.

Τα θέματα εξέτασης των υποψηφίων μαθητών που μετέχουν στη διαδικασία επιλογής προετοιμάζονται με ευθύνη της Καλλιτεχνικής Επιτροπής Μουσικών Σχολείων του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. και παραδίδονται στον Πρόεδρο της Ε.Ε. ή εφόσον συγκροτηθεί Γ.Ε.Ε. στον Πρόεδρο της Γ.Ε.Ε. κάθε Μουσικού Σχολείου, με ευθύνη του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, σφραγισμένα, και αποσφραγίζονται από τον Πρόεδρο της Ε.Ε. ή της Γ.Ε.Ε. ενώπιον όλων των μελών της Επιτροπής αμέσως πριν την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Τα θέματα δύνανται να αποσταλούν και ηλεκτρονικά μέσω νΒΙ.

Μετά το πέρας της διαδικασίας επιλογής συνέρχεται η Ε.Ε. ή η Γ.Ε.Ε. με πρόσκληση του Προέδρου της και με βάση τα ειδικά φύλλα εξέτασης, συντάσσει πίνακα εξετασθέντων κατά φθίνουσα βαθμολογική σειρά μέχρι τον ελάχιστο συνολικό βαθμό επίδοσης των πενήντα (50) μονάδων. Ο παραπάνω πίνακας των εξετασθέντων αναρτάται στο οικείο σχολείο και διαβιβάζεται στην οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στην Α' τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων δύνανται να εγγραφούν ως επιτυχόντες όσοι μαθητές προβλέπονται από την παράγραφο 2 αυτής της Υπουργικής απόφασης και οι οποίοι δεν μπορούν να υπερβαίνουν τους εικοσιτέσσερις (24) ανά τάξη ή τμήμα τάξης. Οι υπόλοιποι υποψήφιοι που περιλαμβάνονται στον ανωτέρω πίνακα χαρακτηρίζονται ως επιλαχόντες. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να φοιτήσουν στο Μουσικό Σχολείο μαθητές που δεν συγκεντρώνουν τον ελάχιστο συνολικό βαθμό επιτυχίας των πενήντα (50) μονάδων.

Σε περίπτωση που οι ισοβαθμίσαντες στην τελευταία θέση είναι περισσότεροι από τρεις, γίνεται κλήρωση.

Οι γονείς των μαθητών που επελέγησαν για να φοιτήσουν στην Α' τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων, εφοδιάζονται με σχετικό υπηρεσιακό σημείωμα το οποίο προσκομίζουν στο γυμνάσιο όπου γράφτηκε το παιδί τους με το ισχύον σύστημα εγγραφής, μετά την αποφοίτηση του από το δημοτικό σχολείο.

Στην περίπτωση που θα υπάρξουν κενές θέσεις στην Α' Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου από μετεγγραφή μαθητών σε άλλο γυμνάσιο και για οποιοδήποτε άλλο λόγο, οι θέσεις αυτές θα συμπληρώνονται από τον πρώτο κατά σειρά υποψήφιο από τον πίνακα επιλαχόντων που συγκεντρώνει το υψηλότερο άθροισμα μονάδων.

Μετά τη λήξη του Α' τριμήνου οι κενές θέσεις δεν συμπληρώνονται.

pdfΔείτε αναλυτικά την υπουργική απόφαση.

 

Εγκύκλιοι για την εγγραφή μαθητών ανά σχολικό έτος.

pdf2011-2012

pdf2012-2013

 

Η διαδικασία εξέτασης

Για τη διαδικασία εξέτασης δεν χρειάζεται οι μαθητές να έχουν σπουδάσει μουσική. Η μόνη απαίτηση των εξετάσεων είναι ο εξεταζόμενος να διαθέτει φωνητική ικανότητα καθώς και αντίληψη ρυθμού και μελωδίας. 

Προσοχή: η διαδικασία που περιγράφεται εδώ, παρότι ακολουθήθηκε πολλές φορές στο παρελθόν, ενδέχεται να αλλάξει. Παρατίθεται εδώ, ώστε να γνωρίζουν οι μαθητές με ποιο τρόπο έχει γίνει η εξέταση αυτή στο παρελθόν.

Εξέταση στην αντίληψη των ρυθμών.

Ο εξεταστής δίνει με παλαμάκια στον υποψήφιο ένα ρυθμικό σχήμα απλό και σύντομο. Στόχος αυτής της εξέτασης είναι η διαπίστωση του κατά πόσο ο υποψήφιος αντιλαμβάνεται υποτυπώδεις ρυθμικές δομές. Στην επόμενη φάση ζητείται από τον υποψήφιο να συνοδέψει ρυθμικά με παλαμάκια ένα τραγούδι που επέλεξε για να εκτελέσει ο ίδιος.

Εξέταση στην ακουστική ικανότητα.

Ο υποψήφιος ακούει από τον εξεταστή τυχαία επιλεγμένες νότες στο πιάνο και καλείται να αναγνωρίσει την μεταβολή του τονικού ύψους και να το δείξει κινώντας το χέρι του πάνω ή κάτω [μουσικό ασανσέρ].

Στη συνέχεια αναπαράγει με την φωνή του ανιόντα και κατιόντα διαστήματα, με κοινή ή διαφορετική βάση, ή και ολόκληρη κλίμακα που εκτελούνται στο πιάνο από τον εξεταστή.

Στο τρίτο μέρος αυτής της δοκιμασίας ο εξεταστής παίζει μικρή μελωδική φράση μέχρι πέντε φθόγγους και σε έκταση μίας οκτάβας στο πιάνο, την οποία ο υποψήφιος απομνημονεύει και την αναπαράγει στο ξυλόφωνο ή το μεταλλόφωνο.

Εξέταση στην φωνητική ικανότητα.

Ο υποψήφιος έχει επιλέξει και προετοιμάσει ένα τραγούδι το οποίο τραγουδάει ενώπιον της επιτροπής από τονική βάση την οποία ο ίδιος επιθυμεί. Το τραγούδι αυτό μπορεί να προέρχεται από το ρεπερτόριο της ευρύτερα γνωστής είτε έντεχνης ελληνικής μουσικής είτε παραδοσιακής.

Στη συνέχεια με την βοήθεια του πιάνου ελέγχεται η δυνατότητα να το μεταφέρει σε κοντινές τονικότητες.

Διάκριση ηχοχρωμάτων.

Ο υποψήφιος ακούγοντας ένα cd καλείται να ανταποκριθεί σε τέσσερα παιχνίδια και να σημειώσει τις απαντήσεις του στην κόλλα που του δίνεται.

Στο πρώτο πρέπει να αναγνωρίσει πόσες φορές επαναλαμβάνεται μία συγκεκριμένη μελωδική φράση στη διάρκεια εκτέλεσης ενός έργου. Η φράση αυτή παίζεται στην αρχή μεμονωμένη δύο φορές έτσι ώστε να είναι ευκολότερη η αναγνώρισή της.

Στο δεύτερο πρέπει να σημειώσει με αριθμό στο αντίστοιχο πλαίσιο, πόσα μουσικά όργανα συμμετέχουν στην εκτέλεση του συγκεκριμένου μουσικού αποσπάσματος που ακούει.

Στο τρίτο καλείται να αναγνωρίσει και να ονομάσει σε ποια κατηγορία [πνευστά, έγχορδα ή κρουστά] ανήκουν τα όργανα που συμμετέχουν σε πέντε σύντομα αποσπάσματα έργων.

Στο τέταρτο παιχνίδι ακούγονται τέσσερα μουσικά αποσπάσματα που ανήκουν σε ισάριθμα διαφορετικά αλλά χαρακτηριστικά στυλ ή είδη μουσικής. Το ζητούμενο εδώ είναι να αριθμήσουν οι υποψήφιοι τη σωστή σειρά των αποσπασμάτων.